Tracks

Musik är något som kan vara staaaarkt nostalgiskt för mig. Nästan så att jag blir sentimenal ibland! Man hör en låt och ser när den kom ut, och minns tillbaka mycket som hände under den perioden man lyssnade på den låten. Feelingen man hade då kommer tillbaka, och man inser hur fort tiden går och hur mycket allt förändras. Och framför allt hur mycket man saknar vissa händelser :)

Jag har några exempel på låtar som jag starkt kopplar samman med olika perioder jag gillat väldigt mycket, tänke dela med mig av dem här ;)

ABB sommaren 08: Ne-Yo - Closer
Vet att jag hörde den här låten utanför lindningen, ute i monteringen och jag gillade den till max direkt! Det var så skönt gung i den och den kom att representera feelingen på den abb-sommaren! :)

Ibiza med Emma 08: Kobojsarna - Jag vet du vill ha mig
Vi två på en galet rolig resa! Blekfeta britter, skumdisco, nudlar, bacardi, kåta tyskar, vatten för 8 euro, pacha, amnesia, bakfyllehäng vid poolen, fula men hysteriskt roliga close-ups på kameran. Den här låten tar mig tillbaka! :D

Sälen, liften Renen: Nickelback - Gotta be somebody
Vad många gånger jag svor åt den där låten, och vad många gånger jag nästan slängde ut radion när den spelades. För en dag på renen (där man bara fick in rix fm) innebar radio i 8 timmar i sträck och jag överdriver inte om jag säger att den här låten spelades minst två gånger i timmen. Samtidigt gillar jag låten jättemycket och jag kopplar ihop den med alla underbara stunder på just renen där man kunde sitta och filosofera i lugn och ro, titta på hundekipage som drog förbi och garva lite för sig själv när turisterna ramlade i avfarten.

Sälen, HC: Guru Josh Project - Infinity 2008 (Klaas remix)
Man hade just anlänt, man var på toppen av berget och alla de allra bästa var där! Alla säsongare som tagit hc-bussen och bara några enstaka turister är där. Som ett litet förspel innan alla andra kommer rivs den här låten av på stora golvet och man bara dansar loss och slängs längre och längre in i dimman! Underbara, underbara, roliga sälen!

ABB sommaren 2009: Akon - Right Now (na na na)
Spelade den låten på HÖG volym varje morgon halv sex när jag åkte genom ett öde ludvika mot fabriken, nästan så att jag kopplar ihop en viss del av låten med MM-korsningen och de jävla stoppljusen som var röda trots att den närmsta bilen var i typ grängesberg. För låten startades alltid när jag startade bilen, och jag körde alltid lika fort, så jag var alltid på samma ställe vid samma tidpunkt. Kom grymt peppad till jobbet! :D



Avslutar med den här. Snaaart kan jag säga att jag är uppväxt med låtarna i kolumnen längst till vänster. Sjukt! :D








Kommentarer
Postat av: Helene

Ja tänk vilka olika minnen man kan ha till musik!

Kram

2009-10-01 @ 18:53:34
URL: http://heleneeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0